Vardagsstudsa för bättre balans

Balansen är väldigt viktig i all ridning. Att hoppa studs är utmärkt balansträning eftersom det inte bara tränar din egen balans utan även hästens.

Alla friska hästar – och ryttare för den delen – kan hoppa över lite lätt upphöjda bommar eller liggande på marken. Det gäller bara att göra det så regelbundet att det blir en avdramatiserad del i vardagsträningen.

Ska man hoppa studs krävs det minst två hinder men gärna fler. För att få någon riktig effekt av övningen bör du ha minst fyra hinder med 3-3.5 m mellan varje hinder för stor häst, ca en halv meter kortare per ponnykategori.

Bygg upp serien på långsidan så har du lite stöd av väggen. Det är lite lättare och du behöver inte styra så mycket om hästen är lite vinglig vilket är bra om man sen ska släppa tyglarna.

Hindrens höjd kan du avgöra efter dig själv och hästen. Det går bra att hoppa på små kryss men också på räcken.

Vill du göra det lite svårare kan du ha vartannat hinder lite högre och vartannat lite lägre. Studs går bra att hoppa i både trav och galopp. Dock är det bra att välja det något kortare avståndet om du vill travhoppa.

Koncentrera dig på en punkt
Viktiga grundförutsättningar är att titta upp både innan, över och efter hindret. Ett bra tips är att titta på en bestämd punkt – bestäm den punkten redan innan du rider mot hindret och håll blicken fäst där hela tiden. Du kommer snabbt att märka vilken skillnad det gör för balansen!

En annan viktigt förutsättning för bra balans är att trampa ned hälen. Står man på tå försämras balansen betydligt. Prova själv och se vad som händer om du först ställer dig på tå och sedan trampar ner hälen.

Hoppa studsen på olika sätt
Hoppa först studsen några gånger. När du har ett bra flyt gör du en knut på tyglarna och håller i knuten med en hand nära manken. Lägg märke till hur hästen reagerar och anpassa övningen efter det.

Ett annat sätt kan vara att ha en halsring i form av ett stigläder eller grimskaft som du sätter runt halsen på hästen. Då kan du släppa tyglarna och hålla dig i halsringen. Tappar du balansen kan du ta tag i halsringen istället för att rycka tag i tygeln och därmed fånga upp din balans i hästens mun.

Mantag ska inte heller underskattas – mycket bra om du tycker det är svårt att hänga med hästen i språnget.

Känns det bra att hoppa med lång tygel kan det utökas till att armarna hålls rakt ut från kroppen.

Sedan finns det flera olika variationer t ex att sätta händerna på huvudet, i kors över bröstet eller på ryggen. Kanske släppa stigbyglarna. Börja lite lättare och gör svårare moment när det känns bra.

Lugn och tydlig
Efter hindret är det viktigt att du inte sliter åt dig tygeln igen utan att du lugnt och försiktigt fångar upp hästen. Blir du för snabb och yvig kan hästen bli stressad efter hindret – något som sedan kan vara svårt att träna bort.

Har du en häst som har en tendens att ge sig iväg efter hindret, kanske den utnyttjar att du inte har kontakt med munnen, då kan det vara bra att göra halt direkt efter hindret. Har du gjort det några gånger så lär sig förhoppningsvis hästen att det inte är någon idé att ge sig iväg.

Hästen ska stanna när du vill och den ska lyssna, men bli inte för hård så du sliter och drar. Även då finns det en risk att hästen börjar skynda genom serien för att den vet att det blir obehag direkt efter hoppet.

Text » Jonas Dahlberg Foto » Getty Images publicerad 2013

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *