Var vänder jag mig med felbehandlad häst?

Emmas häst blev riktigt dålig till följd av en rutinbehandling inne på kliniken. När Emma upplyste kliniken om det ville dom inte ta sitt ansvar. Var kan Emma få hjälp?

– Jag kontaktar er på Equipage för jag vet inte vart jag ska vända mig. Åkte med min häst till klinik på rekommendation av hemmaveterinären för att ultraljuda en gammal skada som gått upp igen. Väl på kliniken rakades min hästs ben så illa att hon fick stora sår. Hemma blev såren infekterade och började vara och hästen fick hög feber och har haft mycket ont.
Vi ringde kliniken men det tog en vecka innan vi fick tag på någon att prata med. Till slut påstod dom att hästen haft såren redan när hon kom in, vilket inte stämmer.
Jag vill nu få ersättning från kliniken för dom kostnader för veterinärvård och medicin som blivit följden av skadorna, som åsamkats av kliniken. Vet ni vart vi kan vända oss för att få hjälp dels med att klaga på kliniken, dels för att få ersättning? Mvh Emma

Svar:
Hej Emma! Det här låter verkligen tråkigt och besvärligt. Men det finns hjälp att få.

Är du missnöjd med en behandling av ett djur kan du vända dig till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.

Alla som har ett djur i sin vård har rätt att göra en kostnadsfri anmälan mot legitimerad veterinär eller legitimerad djursjukvårdare. Du kan börja med att kontakta Ansvarsnämnden för att få ett råd om hur du ska gå tillväga.

En anmälan ska vara skriftlig och beskriva så väl som möjligt hur felbehandlingen yttrat sig. Efter att anmälan tagits emot kontaktar Ansvarsnämnden även motparten för att ge denna rätt att yttra sig i frågan. Genom Ansvarsnämnden kan du däremot inte begära ersättning eller skadestånd.

Även Jordbruksverket yttrar sig, vilket dock inte är bindande för nämnden. Oftast sker alla yttranden skriftligt. Slutligen sammankallas nämnden för att fatta ett beslut om eventuell påföljd. En anmälan leder inte automatiskt till påföljd men dom påföljder som kan komma ifråga är: en erinran (den lindrigaste påföljden) eller en varning (vilket är allvarligare).

På anmälan av Jordbruksverket kan även frågan om indragning av legitimation tas upp. Handläggningen, som ju är rätt omfattande, tar tid. Normal handläggningstid från det att en anmälan kommit in till att beslut fattas är ofta ett till ett och ett halvt år.

Försäkringsbolaget
Om din häst är försäkrad kan du vända dig till ditt försäkringsbolag för att få råd. Dom kan i sin tur ta kontakt med klinikens eller djursjukvårdarens försäkringsbolag för eventuell reglering. Normalt ersätter ditt försäkringsbolag dig i vanlig ordning för kostnaderna minus självrisken.

ARN – Allmänna Reklamationsnämnden
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) kan du kontakta för eventuell ersättning. På deras hemsida hittar du ett formulär för anmälan. Anmälan ska ske inom sex månader från tvistens början. Om dock ARN anser att ärendet kräver en veterinärmedicinsk bedömning kan ARN inte ta upp det.

Konsumentvägledare
Många kommuner har en konsumentvägledare. Här kan du få hjälp med att t ex fylla i anmälan till ARN eller få råd om hur du i övrigt ska gå tillväga.

Juridisk prövning
Ditt ärende kan också tas upp till juridisk prövning genom att du lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten. Då ska du ha klart för dig att den part som förlorar ett tvistemål i dom flesta fall måste betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader. Det kan vara klokt att prata igenom ärendet med någon av dom vi nämnt ovan innan du stämmer för att få klart för dig om en stämning kan vara aktuell.

Du kan också vända dig till ett juridiskt ombud för att diskutera hur du ska göra, då betalar du ett arvode per timme.

Förhoppningsvis kan något av det vi tipsat om ovan hjälpa dig.
Vänliga hälsningar, Equipage

Fotnot: Efter att artikeln skrevs har den berörda kliniken tagit på sig skulden och betalat övriga kostnader för medicin.
Kort och gott:
Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård www.vetansvar.se
Allmänna Reklamationsnämnden www.arn.se
Konsumentvägledare www.konsumentverket.se
För att veta hur du går tillväga när du lämnar in en stämningsansökan går du in på www.domstol.se och klickar på ”tvist”.
Publicerat 2010

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *