Stretching för friska, rörliga och skadefria hästar

Genom stretching kan du faktiskt öka hästens prestationsförmåga – samtidigt ger det större förutsättningar för en frisk och skadefri häst. I en arkivartikel tipsar Malin Matson från EquiCare oss om dom vanligaste och enklaste stretchövningarna.

– Normalt förkortas alltid en muskel efter ett träningspass, inleder Malin. Vi kan själva känna det dagen efter en joggingrunda i ­skogen om man slarvat med stret­chingen. Benen vill inte riktigt vara med, man är stel och har träningsvärk. Musklerna är helt enkelt för korta.

Hästens muskulatur fungerar på liknande sätt. Vissa hästar återhämtar sig ganska snabbt, beroende på hur hårt dom belastats under träning och hur mycket dom rört på sig i hagen, medan andra hästar får problem som påverkar rörelseförmågan.

Malin Matson driver tillsammans med sin man Peder EquiCare i Kalmar. Sedan 1994 har dom föreläst och utbildat bland annat massörer samt häst- och
hundfysioterapeuter.

Risken finns att du och din häst hamnar i en ond cirkel – träningen förkortar muskulaturen, hästen får träningsvärk, ni tränar igen, muskeln förkortas och åter igen drabbas den av ­träningsvärk.
– Effekten av detta kan vara att lederna belastas ojämnt och en skada som kräver lång konvalescens, som till exempel en senskada, ligamentskada eller ledskada, kan bli följden, säger Malin.

Slaggprodukterna blir kvar
Direkt efter ett träningspass är musklerna fyllda med blod som tillför näring och transporterar bort slagg, men detta sker under tidspress.
– För varje minut som hästen står stilla stängs cirkulationssystemet i muskeln av, kapillär för kapillär. Tillförseln av syre och näringsämnen stoppas upp och slaggprodukter stannar kvar i blodet. Kallt blod flyter långsammare än varmt blod, det gör att det tar längre tid att forsla bort slaggprodukterna som inte hann transporteras bort under tiden hästen var varm. Detta orsakar stelhet, ovilja att gå framåt och även hälta kan uppstå, berättar Malin.

Vikten av lång avskrittning
Just därför är det viktigt med en lång nedvarvning i skritt eftersom det är det allra bästa för att motverka att slaggprodukter och för hög mjölksyrehalt ska stanna kvar i muskulaturen.

Hos vissa hästar faller pulsen snabbt vilket betyder att dom återhämtar sig fort, men å andra sidan stängs cirkulationen av för tidigt i muskulaturen.
– Musklerna får då ingen näring och återhämtningen blir sämre. Än en gång är det är därför mycket viktigt att man alltid lägger ned tid på nedtrappningen så att hjärtat inte går ned i pulsfrekvens för fort, säger Malin.

Med det sagt slår hon ett extra slag för avskrittningen.
– Att man skrittar av sin häst ordenligt – och sen stretchar den – är så viktigt. Även om vi skrittar av hästen ordentligt så har vi fortfarande inte gjort någonting åt muskelförkortningen som uppstår vid träning, fortsätter Malin.

Tillåter vi hästen att varva ned ordentligt, har vi däremot gett cirkulationssystemet en chans att utföra sitt arbete och därmed har hästen en ”ren” muskulatur, inget slagg i blodet, vilket är det bästa utgångsläget innan man stretchar.

Ibland kan man se hur hästen själv sträcker ut bakbenen eller böjer halsen åt båda håll för att mjuka upp sig. Förutom hästens naturliga rörelser, kan vi dock tyvärr inte lära våra hästar att stretcha sig fullt ut på egen hand.
– Stretching är ändå något du lär sin häst, menar Malin. Många hästar förstår inte alltid direkt vad man vill göra, för vissa kan det vara skrämmande att låta en människa “ta kontroll” över exempelvis ett ben.

Om din häst tycker det är obehagligt med stretching, tycker Malin att du bara ska se det som en träning.
– Upprepa och uppmuntra hästen att släppa efter successivt. Till slut kommer hästen att själv hjälpa till med övningen. Dom flesta hästarna uppskattar stretching och lär sig att tycka om det.

När och hur ofta?
Efter ett träningspass, från att du har hoppat av, har du ca 10-15 minuter på dig att stretcha innan cirkulationen har sänkts och musklerna kallnat.
– Forskningen har visat att det krävs regelbunden stretching för att resultatet ska bli varaktigt, påpekar Malin.

Det räcker alltså inte med en till två gånger i veckan – men naturligtvis är det bättre än att inte stretcha alls.
– Det bästa för din egen kropp är om du delar upp stretchingen i två delar, t ex framdel ena dagen och bakdel andra dagen. Du kan lägga upp ett program där du tar olika rörelser på olika dagar, då underlättar du för dig själv samtidigt som alla rörelser blir regelbundet gjorda, tipsar Malin.

Man kan stretcha sin häst så mycket man vill, men det är viktigt att komma ihåg att alltid stretcha i båda riktningarna. Det får man aldrig fuska med.
– Om du töjer åt ena hållet i rörelseriktningen så måste du också töja åt andra hållet, annars får hästen endast ökad rörlighet åt ett håll, förklarar Malin. Om du har en väldigt rörlig och elastisk häst behöver den inte stretchas, då är det fullt tillräckligt med ordentlig nedtrappning.

Man ska alltid stretcha hästen när den är varm, då är musklerna mer mottagliga. Om hästen är kall finns det risk för skador som till exempel sträckningar.
– Har du inte stretchat din häst tidigare så börja nu! Du kommer att ha en frisk häst med energi att arbeta rätt tillsammans med. Och du kommer dessutom känna att du är på topp i din egen kropp, avslutar Malin.

VÄNSTRA BILDEN: Bakben extensor
Lyft upp bakbenet. Ta tag under kotleden med ena handen och under hoven med andra. Räta ut hasen och benet framåt snett nedåt. När hasen är rak lyfter du upp hoven högre från marken tills det tar det tar stopp. Om hästen inte vill räta ut så kan du lägga ena handen bakom hasen och pressa lätt. Lägg inte för stort tryck över hasen utan fördela din kraft mellan att dra tån framåt och pressa på hasen.
HÖGRA BILDEN: Bakbenets flexorer
Lyft upp bakbenet. Lägg en hand på hasen och räta ut benet bakåt snett nedåt. När hasen är rak så lyfter du hoven sakta uppåt tills det tar stopp. Variera rörelse genom att antingen lyfta rakt bakåt eller lite snett utåt. OBS! Stå aldrig direkt bakom en häst du inte är helt säker på. Gör hellre rörelsen från sida, men akta din egen rygg.
VÄNSTRA BILDEN: Bakbenets adduktorer
Lyft upp bakbenet lätt. Ta tag strax under knäleden, framför och bakom, dra benet lätt utåt tills det sträcker i muskulaturen på lårets insida.
MITTBILDEN: Framsida bakben
Lyft upp bakbenet. Lägg ena armen i hasledsvecket och lyft hasen bakåt uppåt.
HÖGRA BILDEN: Framsida framben
Lyft frambenet. Tryck benet något bakåt och räta ut det. Tryck det sträckta benet lätt utåt och bakåt. Ta ditt eget knä som hjälpmedel. Pressa benet bakåt så långt som hästen är med på det. Sätt sakta tillbaka benet igen. Denna rörelse kan också göras med benet böjt i knäleden – dvs med hoven upp som vid kratsning. Benet kommer då inte att kunna dras så långt bakåt men denna rörelse är lättare på hästar som inte riktigt vill vara med.
VÄNSTRA BILDEN: Frambenets flexorer
Lyft frambenet med knäleden böjd. Ta tag under i tån och räta ut benet så att det pekar framåt nedåt. Lyft sakta uppåt tills det tar emot. Släpp sakta ned igen. Maximalt 90 graders vinkel, dvs rakt fram.
MITtBILDEN: Frambenets adduktorer
Lyft frambenet ovanför knäleden. Behåll fattningen ovanför knät och ta tag under armbågen med andra handen. Lyft sakta snett uppåt – utåt tills det sträcker i bröstmuskulaturen. Dra inte enbart i benet så att det vinklas utåt, försök istället att få med hela muskelpaketet genom att också dra utåt vid armbågen.
HÖGRA BILDEN: Baksida framben, manke och bröstkorg
Lyft upp frambenet. Sätt ena armen i knävecket och håll hoven löst i den andra handen. Lyft i knävecket och pressa uppåt. Släpp sakta ner igen.
VÄNSTRA BILDEN: Rygg
Bjud hästen godis mellan framknäna. Se till att hästen böjer sig ­ordentligt och att även ryggen följer med. Variera gärna höjden från marken och uppåt.
HÖGRA BILDEN: Hals & nacke
Se till att hästen står mot en vägg så att inte bakdelen flyttar sig sidledes. Stå gärna själv så att hästen måste böja sig runt dig för att komma åt godiset. Rörelsen ska utföras med halsen. Ställ dig lite längre bak och bjud hästen godis nere vid flanken. Denna rörelse koncentrerar sig mer på ryggen. Se hur långt bak huvudet kan komma och stoppa där. Glöm inte bort att ge hästen godiset efter varje moment.

Några stretchingsregler:

  1. Om du inte är terapeut och inte vet begränsningarna så ska du aldrig stretcha musklerna på en kall häst.
  2. Det är viktigt att inte forcera leder i fel riktning, lägg därför aldrig tryck ovanpå till exempel framknäet så att leden får för kraftig påverkan åt fel håll.
  3. Kolla alltid så att du har likadan rörlighet i båda frambenen respektive båda bakbenen.
  4. Tänk på din egen rygg. Ställ dig så att du undviker felaktiga lyft, ryggen ska vara rak. Lyft med benen – inte med ryggen.
  5. Använd aldrig ryck eller snabba rörelser där du med töjer. Stretching ska utföras långsamt.
  6. Stretching handlar om att töja. Gunga inte benet upp och ner. Om du tycker att rörelseomfånget är för litet; töj, släpp efter och massera den muskelgrupp som är du stretchar, töj igen försiktigt.
    Upprepa efter några dagar.
  7. Om hästen vägrar, försök komma underfund med om problemet sitter i musklerna eller om den inte förstår eller inte vill.
  8. Kom ihåg att hästar kan bitas fram och sparkas bak – var försiktig.

Text » Maria Iverbo Illustrationer » Åsa Blom

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.