Så lyckas du med hästannonsen

När annonssajterna översvämmas av fina saluhästar – ofta till förhållandevis låga priser – är det inte lätt för hästsäljare att få intressenter att nappa på just deras annons. Vi möter tre experter inom hästrelaterad marknadsföring som ger dig sina bästa husknep för att få till en annons som skiljer sig från mängden.

Joanna Freme är häststylist och driver företaget Xtreme Horsemakeover. Hon kallar sig själv för hästdesigner och poängterar att det är en hel vetenskap att styla och lyfta fram hästens fördelar optimalt – men med det sagt inte omöjligt att med enkla medel kunna förstärka sin hästs positiva egenskaper på egen hand.
– Den viktigaste förutsättningen är att hästen är välmående och i god kondition. En häst i dåligt skick blir inte snyggare med lite glansspray utan det är förarbetet i form av god hästhållning som är den verkliga stylingen, menar Joanna.

På vilket sätt hästen presenteras genom foto kan vara avgörande för antalet spekulanter, det är Joanna övertygad om. Hon menar att det första intrycket betyder mycket och att alldagliga bilder försvinner i mängden på försäljningssajterna.

Att göra en målgruppsanalys är en förutsättning för att kunna styla din häst rätt, du bör fråga dig själv vem du riktar din annons till och vad det är du säljer. Utifrån det, samt hästens exteriör och förutsättningar, stylar du sedan på olika sätt.

 

Framhäv eller tona ner
Att omsorgsfullt välja utrustning utifrån häst och inriktning är viktigt för helhetsintrycket. En dressyrhäst som visas med förbygel och senskydd skapar visuell obalans och retar ögat.

Ska du sälja en häst lämpad för dressyr bör du fokusera på det vackra och estetiska medan en hopphäst med fördel kan fixas lite fräckare.
– En hopphäst ska ha hopputrustning, ett avelssto stylas ”naken”. Det får inte se onaturligt eller överstylat ut, det är lite som att du själv vardagssminkar dig så att det ser ut som att du är osminkad, jämför Joanna.

Utrustningen ska framhäva, alternativt tona ner, hästens egenskaper. Till ett grovt och långt huvud väljer du med fördel ett träns med bredare nosgrimma, till ett nättare huvud gör sig en tunnare nosgrimma bättre.

Det är också viktigt att matcha hästens hårrem med färger på till exempel schabrak och lindor – varma färger till hästar med varma toner i sin päls och vice versa. Grälla färger eller pasteller tycker Joanna eventuellt kan passa om du säljer en gullig familjeponny, men aldrig annars.
– Det handlar om att genom utrustning berätta en historia om just den häst du säljer. Om ponnyns största fördel är att den är just en gullig barnponny, kan du förstärka det genom ett par ljusrosa lindor.

I slutänden är samarbetet med fotografen avgörande. Joanna poängterar att en bra styling kan förstöras genom ett dåligt foto – och det är minst lika viktigt att hästen är uppställd ur en fördelaktig vinkel.

Annonsfotot spelar stor roll
Karin Warnmark är hästfotograf och sysslar även med filmredigering. Hennes bästa tips inför plåtningen är, förutom gott om tid, att ha koll på bakgrunden.
– Se till att det är lugnt runt omkring er, inga röriga gårds-
bilder eller störande element så som lösa hundar eller lekande barn, säger Karin.

Som amatör är det också bäst att hålla sig utomhus, i ett ridhus blir det lätt för mörkt och diffust ljus. Det perfekta fotoljuset är däremot inte, som man kanske kan tro, en sommardag med strålande väder.
– Stark sol ger starka kontraster och det är lätt att oönskade skuggor hamnar i bild, säger Karin. Då är det bättre att vänta någon timme tills solens strålar är lite mildare.

Vikten av vinklar
Vinklar och timing är två viktiga faktorer när det gäller fotografering. Den mest bildsköna häst förvandlas till ök om fotot är taget underifrån, eller när hästen står och halvsover i hagen.

Se också till att hästen inte hamnar i nedförsbacke och därmed ser lågställd ut.
– Tar du en ridbild bör du försöka fånga hästen lite ställd i en hörnpassering när du står lite snett framför och en hoppbild blir oftast snyggast precis innan hästen är mitt över hindret, tycker Karin.

Du behöver inte ha någon proffsutrustning – du klarar dig ganska långt med en modern digitalkamera, med filmfunktion om du också vill ha rörliga bilder.

Hästens egenskaper avgör filmens karaktär
När du gör en annonsfilm ska du utgå från hästens ålder, utbildningsstatus och inriktning.

Du bör satsa på att göra ett cirka 4-5 minuter långt filmklipp med fokus på hästens gångarter samt dom specifika kvaliteter som hästen har.

Råmaterial för ett sådant klipp är ett ridpass på ungefär 45 minuter, men ha gärna en extra filmdag uppbokad så att ryttaren inte blir stressad och spänd över att det ska bli perfekt direkt.

En enklare redigering där du klipper ihop dom bästa sekvenserna kan du ofta göra direkt i kameran eller snabbt i datorn. Karin tycker däremot att man gott kan lägga ner några extra minuter på ett omsorgsfullt val av bakgrundsljud.
– Det är bättre med musik i bakgrunden än att behålla inspelningsljudet, men då bör man välja en neutral låt som passar dom flesta. Välj inte den låt som råkar vara din favorit bara för att du tycker den är bra, vissa kan bli avskräckta av en video med till exempel hiphop eller hårdrock, menar hon.

Ärlig men säljande text
Carolina Uurike, drev tidigare webbyrån Hästförmedlingen och tycker att det viktigaste i en annonstext är den grundläggande informationen om hästen.
– Ålder, kön, mankhöjd, inriktning och mentalitet är exempel på viktiga saker att ha med i annonsen. Du kan däremot skippa allt som inte har med hästens egenskaper att göra, som att du är i ekonomisk kris, ska flytta utomlands eller har tröttnat på att rida, säger hon.

Spara på detaljerna
Onödiga detaljer som spelar mindre roll initialt kan du spara till telefonsamtal eller träff. I annonstexten ska hästen presenteras på ett sätt som väcker nyfikenhet, däremot ska du akta dig för att försköna hästens egenskaper till en oseriös nivå.
– Det handlar om att skapa ett förtroende för dig som hästsäljare redan i annonsen, så var noggrann och korrekt i allt du skriver, säger Carolina.

För att sticka ut är rubriksättning lika viktig som en bra bild.
– Fokusera på hästens absolut bästa egenskap och uttryck det i rubriken, säger Carolina.

Hon förklarar att om hästen är prestationsavlad eller tävlad med framgång, bör du välja en rubrik utifrån det, är den en lätthanterad allroundhäst ska detta framgå redan i rubriken.
– Tänk dig för innan du skriver ”Slumpas bort!” eller liknande, det uppfattas ofta som oseriöst, menar Carolina.

Det är ingen självklarhet att du måste belysa hästens mindre bra sidor om den inte säljs som en problemhäst eftersom nackdelar kan vara subjektivt bedömda, det som upplevs som negativt för dig behöver inte vara det för någon annan.

Dock är det bra att nämna uppenbara brister så som lynnesfel eller röntgenfynd och då är det viktigt att hästen är prissatt utifrån den informationen. Om du blir osäker på vad du ska begära kan du fråga din tränare eller ta en titt på hur andra hästar i samma kategori är prissatta.

Att referera till en känd utbildare eller tränare kan vara till fördel om det är relevant. Samma gäller om hästen har stått hos någon för tillridning under en längre period eller om du har tränat för någon regelbundet. Carolina varnar dock lite för att det tvärtom kan kännas överdrivet att hänvisa till en kändis om det visar sig att du endast tränat för denne vid något enstaka tillfälle.

Text och foto » Li Åsebring,  Foto » Camilla McCarthy, Getty Images, publicerad 2012

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *