Ridväg nr 11 i Värmdö kommun invigd

Kanske vore det på sin plats att titulera Värmdö kommun som “Sveriges mest hästvänliga kommun”? I lördags invigdes nämligen inte mindre än den elfte anlagda ridstigen i kommunen, även denna gång på privat mark.

Markägare Olof Stenhammar, som upplåtit marken till Värmdö Hästvägsförening, sa så här innan han klippte till:
– Det var lätt att svara ja på frågan när den kom om att upplåta marken till en ridstig. Jag ser bara fördelar med en professionellt anlagd ridstig som kanaliserar ridningen på ett ställe, så att marken inte blir söndertrampad.

11 ridvägar på fyra år
Värmdös befolkning växer och behovet av idrottsanläggningar och möjligheter för ett aktivt friluftsliv ökar starkt. Ett samarbete mellan Värmdö Hästvägsförening och Värmdö kommun för att utveckla säkra ridvägar startade för fyra år sedan. Under dessa tre år har 11 ridstigar etablerats, 10 av dom 11 går på privat/bolagsägd mark.

Kommunalråd Fredrik Sneibjerg (L) som också deltog vid invigningen, tryckte på hur bra det är med samarbete mellan föreningar, företag och kommun för att göra natur tillgänglig för all form av friluftsliv, inte minst ridning.
– Vi är stolta över att vi under dom senaste åren kunnat förbättra möjligheterna för ridsporten så mycket i Värmdö kommun. Ridning är en stor sport, inte minst för flickor.

Den elfte ridvägen må vara så kort som 250 meter men dessa är väldigt viktiga metrar då den förbinder den stora ridanläggningen Stall Sandös Hagar med bostadsområdet Södernäs där dom har många småvägar att rida på.
– Innan fick ryttarna rida på den smala Sandövägen där folk kör hemskt fort. Jag blev själv ögonvittne till en hemsk situation där en gång, berättar Eva Bergström, ordförande i Värmdö Hästvägsförening.

Eva berättar vidare att dom anlagda ridvägarna är uppbyggda som en rejäl väg med grovt kross i botten, duk o olika skikt med finare material ovanpå.
– Vi har gjort en beskrivning som nu ingår i kommunens tekniska handbok. Dock har vi kommit fram till att den ibland är lite väl påkostad så vi ska se om vi kan göra ytterligare en beskrivning där marken är bättre.

Stigarna byggs 2-2,5 m breda för att maskiner ska kunna köra och underhålla dom sen, viket kommunen kommer att göra. Vissa markägare vill inte ha så breda vägar, så då har dom blivit “jordslagna” i kanterna till en ca 1,5 m grusad yta.
– Vi har även gjort egna skyltar som påminner om dom vanliga “ridning påbjuden”, men vi har försett ryttaren med hjälm! avslutar Eva.

Equipage – och med all säkerhet många tusentals fler – hoppas nu på att Värmdös goda exempel ska ge ringar på vattnet och inspirera fler kommuner att satsa på säkra och ridvänliga ridvägar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *