Övning inför galoppombyten

För att inspirera och motivera dig till bra ridning har Equipage genom åren bett ryttarkändisarna dela med sig av sina favoritövningar. Mads Hendeliowitz visar här en styrketränande övning för hästen – och som samtidigt tränar upp ryttarens koordinationsförmåga.

Det här är en övning som ger dig möjlighet att träna på enkla byten och förbereda galoppombyten. Genom övningen får du hästen att bli uppmärksam på dig och dina hjälper, den får styrketräna, får en bra lösgörande träning i båda sidor och du får träna på din egen koordination.

Rid så här:
1. Kom i vänster galopp genom hörnet och precis när du ridit igenom hörnet saktar du av till skritt.
2. Därefter rider du skänkelvikning i skritt in på diagonalen. Var noga med att framdelen leder rörelsen.
3. När du kommit nästan till medellinjen fattar du höger galopp och rider rakt fram i ca tio meter. Om du vill och känner att du behöver kan du här även lägga en volt till höger ut mot fyrkantspåret, för att komma tillbaka på samma linje som du började volten på.
4. Sakta sedan återigen av till skritt och gör en skänkelvikning tillbaka ut till fyrkantspåret.
5. När du når spåret fattar du vänster galopp.

– Skänkelvikningarna hjälper dig att få hästen för skänkeln och den kommer att sätta under sig lättare i galoppfattningarna. Du har hästen även klar i den nya innersidan, tack vare skänkelvikningen, vilket gör det lätt att fatta galopp, menar Mads.

Var noga med vägarna och planera väl hur du ska rida så att du hamnar där du har tänkt dig. Men om du sitter på en stressad häst är det bättre att du ligger kvar i sidvärtsrörelsen tills hästen skrittar avslappnat, innan du fattar galopp. Har du inte en stressad häst kan du ställa ut koner för att hjälpa dig själv till att rida bra vägar.

Publicerad i Equipage 2010

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *