Ny forskning om relationen med hästen

Relationen mellan vad som förstås som ”mänskligt” och ”djuriskt” behöver skakas om för att nya sätt att gestalta och förstå relationen, ska kunna komma fram. Det menar Erica Hagström som skrivit avhandlingen Mellan människa och häst: Djur-blivande i den pedagogiska relationens mellanrum.

Syftet med studien är att undersöka, omgestalta och omförhandla själva förutsättningarna för vad pedagogik kan bli.
– När man har talat om pedagogik, har det framför allt handlat om människans blivandeprocess. Det gäller både historiskt och i samtida pedagogisk forskning. Det ”mänskliga” brukar sättas i motsats till det ”djuriska”. Jag menar att ”djuriskhet” är ett begrepp som behöver mötas varsamt på grund av denna motsättning och att det präglas av en dubbelbindning. ”Djuriskhet” används alltså dubbelt, både negativt och positivt, detta i samma stund som levande djur själva osynliggörs eller omintetgörs. Det är denna dubbelbindning som jag menar behöver omförhandlas, säger Erica Hagström.

Läs mer »

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *