Hopp- respektive dressyrhästens Akilleshäl

Del 2 (2) Veterinär Jonas Tornell berättar här vidare om hur du förebygger ridskador.

Säkerställ att hästen orkar
– Ett gott råd är att säkerställa att din häst har ork och kondition att utföra det du kommer att be den om på tävling, säger Jonas.

Jonas Tornell är veterinär, tidigare ansvarig för landslagen i hoppning och dressyr och driver egen veterinärklinik i
Spannarp i Skåne.
Foto » Svenska Ridsportförbundet

Hoppa på träning en lika lång bana som du ska hoppa på tävling och på samma tid men inte lika högt.
– Ska du starta en 1.20 klass kan du träningshoppa en bana på 1 meter. Nu märker du om din häst skulle bli trött och inte vara klar för start eller om den är i den form som krävs. Med en dressyrhäst är det på samma sätt viktigt att ha ridit igenom hela programmet innan tävling och inte bara enskilda rörelser.

Generellt ger Jonas rådet att på träning rida kortare pass med hög intensitet och varva med korta viloperioder.
– Du blir betydligt effektivare på det sättet och får möjlighet att träna mer på varje rörelse än om du sitter och nöter utan vilopaus, vilket gör hästen trött betydligt snabbare.

Låt hästen gymnastisera utan att bli trött. Jogging är en utomordentlig form av aktiv vila.

Jonas underbygger sin tes genom att berätta om ett test.
– Personerna som ingick i testet fick skotta snö. I ett första försök skottade dom utan vila och orkade då hålla igång i nio minuter. I ett andra försök fick dom skotta i trettio sekunder varvat med vila i trettio sekunder. Nu orkade dom hålla igång i trettio minuter och skottade följaktligen i femton av dessa.

För att undvika överansträngning är det bra att då och då träna på samma underlag som där du tävlar.

Rid på samma underlag som där du tävlar
Ett annat råd som Jonas delar med sig av för att undvika överansträngning är att då och då träna på samma underlag som där du tävlar.
– Idag är det ofta fibertex-underlag på tävlingsbanorna. Har du inte det hemma är det värt att åka iväg och låta hästen gå på ett liknande underlag då och då. Det ger nämligen ett betydligt bättre fäste än underlag av sand eller spån där du har ett längre glidmoment. Det här bättre fästet kan fresta på senor och gaffelband på en häst som inte är van.

Det kan låta som om det behövs mycket tid för tillvänjning men Jonas menar att det duger gott med att träna då och då.
– Jag hade några travhästar hos mig som gick mycket dåligt på asfaltsvolten vid longering. Hemma hade dom bara sand som underlag. För att vänja hästarna vid ett hårdare underlag lät tränaren hästarna jogga på asfaltsvägarna runt gården en kilometer per dag och hade efter cirka tre månader tränat upp dom så att dom rörde sig utan problem på volten hos mig.

Fundera över den akuta skadan
Ett råd som Jonas vill trycka lite extra på är att fundera över anledningen även till akuta skador.
– Ställ dig även vid en akut skada, som en vrickning, frågan varför det inträffat! Det kan bero på att hästen har fått bli alltför trött. Ju bättre förberedd man är, desto mer sällan har man otur, som Stenmark sa!

Läs även del 1 här »

Text och foto » Eva Jacobsen Svaton, publicerad i Equipage 2013

En tanke om “Hopp- respektive dressyrhästens Akilleshäl

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.