Bygg upp styrka med skritthoppning

Skitthopp-illuFör att hästen ska kunna hoppa dom högre hindren, behöver den vara tillräckligt stark. Dessutom minskar skaderisken om din häst har en bra grundstyrka. Skritthoppning är en effektiv övning som bygger styrka eftersom den kräver att hästen sätter sig i galoppen och kommer över bakbenen.

Skritthoppning består av en markbom och två hinder, ett lågt och ett på den höjd din häst är van att hoppa fram på.  Hindren står som en studs med 2,5 meter emellan. 2 meter framför första hindret ligger en markbom.

Kom i skritt
Meningen är att du ska skritta fram till bommen. Där fattar du galopp och låter hästen galoppera över bommen och båda hindren.
Börja med att låta hästen trava cirka 5 meter innan bommen så att hästen förstår vad som förväntas av den. När det flyter och hästen är positiv till att fatta intill bommen, kan du skritta ända fram.
Det första hindret bör alltid vara lågt men det andra hindret kan du höja lite när hästen vet vad den ska göra.
Beroende på hur mycket du höjer det andra hindret kan du behöva öka avståndet något mellan hindren.

Syftet med skritthoppning
Övningen gör att hästen sätter sig i galoppen och kommer över bakbenen, därför är avståndet mellan bom och första hindret samt i studsen väldigt kort. Förutom att det här är en utmärkt styrketräningsövning får du en bra koll på om du har hästen uppmärksam på hjälperna.
Många hästar blir lite laddade av den här övningen och kan ha svårt att skritta innan bommen. Tänk då på att använda dig av mycket små hjälper för att få hästen att galoppera.
Har du en häst som i vanliga fall ännu inte kan eller orkar fatta galopp från skritt, är det bra att låta den trava några steg innan bommen och fattningen.

Övningen publicerades i nr 1 – 2015

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.