Att bygga styrka tar lång tid

Att bygga upp hästens kondition går ganska fort. Två år är däremot en kort tid i en hästs liv när vi pratar om att bygga styrka. Det menar muskelexperten Lollo Persson som här delar med sig av sin kunskap om hur vi lättast bygger upp hästens muskler.

Hur blir egentligen halsmusklerna sådär svällande, ryggen rak och rumpan så framträdande? Lollo får ofta frågan hur man gör för att få en ”biffigare” och ”maffigare” häst.
– Många vill få till en stark rygg eller framför allt en snygg hals på sin häst. Det man måste förstå är att hästen måste bygga ankaret först, berättar hon.

Lollo Persson har över 20 år i bagaget som hästmassör och besitter en enorm kunskap om muskler och träning. I dag undervisar hon även blivande hästmassörer.

Allt börjar i rakheten
Hästen är, precis som vi, starkare i den ena sidan och kommer per automatik hellre att använda den sidan. När en unghäst får en ryttare på ryggen kommer den att förstärka dom redan starka musklerna för att bära upp ryttaren med dom.
– Det är därför viktigt att du som ryttare redan från början, hjälper din häst att bygga upp sin svaga sida, gymnastisera sig och bli mer liksidig. En ojämn belastning kommer skapa onödigt mycket slitage på den sidan som får arbeta mer, säger Lollo.

Om hästen är svagare i sitt högra bakben, kommer den skjuta ut vänsterbogen, förböja sig i halsen och skjuta ut bakdelen åt höger.
– På så sätt behöver den inte trampa under sig ordentligt med sitt svaga bakben. Samtidigt får hela vänstersidan ta en hårdare belastning och hästen kommer bli ännu stelare om ryttaren inte hjälper till att få hästen rak.

Grundstenarna på plats
För att din häst överhuvudtaget ska kunna ta till sig träningen och bygga muskler är det flera komponenter som är viktiga. Dels måste du ha ett aktivt träningsarbete där du har tydliga mål för vad du vill uppnå.
– Men det är också minst lika viktigt att hästens näringsbehov tillgodoses. Att hästen har en ordentlig foderstat med rätt kvot mellan protein och energi och dessutom får i sig rätt antal av rätt sorters mineraler är A och O för att den ska kunna bygga muskelmassa, poängterar Lollo.

Sedan krävs ordentlig vila och återhämtning.
– All träning är i grunden nedbrytande, det är vilan och återhämtningen som är uppbyggande. Ju hårdare träning din häst utsätts för, desto längre tid krävs för full återhämtning.

Styrkan svårast
– Att bygga upp hästens kondition går ganska fort. Det som är svårast att bygga på häst är styrka. Jag kan tycka att till exempel två år är kort tid i en hästs liv när vi pratar om att bygga styrka, säger Lollo.

Hon menar att dom hästar vi tävlar på i dag, ofta är betydligt senare i sin utveckling än dom var förr i tiden.
– Stora halvblod kan i dag växa fram till i åttaårsåldern. Det gör att vi inte heller kan börja träna råstyrka riktigt tidigt, eftersom hästarna måste vara färdigväxta i sina kroppar.

Lollo är noga med att poängtera att när hästen börjar ridas, krävs ett långsamt uppbyggande av musklerna genom ridning i varierande terräng och aktiv skritt på lång tygel. Parallellt med detta arbete är det viktigt att se till att hästen är rakriktad och arbetas mot en lösgjordhet.
– Är hästen för ung eller för dåligt tränad, har den inte heller tillräckligt med muskler i rygg och bakdel för att kunna bära upp sin ryttare på rätt sätt, utan att själv ta skada, säger hon.

För dom lite yngre hästarna är det framför allt lättare träning som gäller, för att dom ska bygga upp styrka och hålla i framtiden. Att rida i kuperad terräng kan till exempel vara fullt tillräckligt för att hästen ska bygga både styrka och koordination i tidiga år.

För att bygga upp quadriceps är en enkel men effektiv övning att skritta hästen långsamt i nedförsbacke.

Börja bakifrån
Syftet med all grundträning är att hästen aldrig får kännas som att den tippar framåt, istället ska det upplevas som om den går i uppförsbacke.
– Hästen måste ta i bakifrån. Det går inte att börja med att försöka bygga upp nacken. Den kommer automatiskt när rumpan aktiveras, berättar Lollo.

Innan hästen kan byggas upp i övrigt, måste den stärkas upp kring bakknäna, i muskelgruppen som kallas för quadriceps. Hästen måste vara stabil kring sina bakknän för att kunna skjuta på framåt och uppåt och för att orka hålla upp sig i samlingen.

För att bygga upp quadriceps finns en enkel men effektiv övning.
» Skritta hästen för hand, långsamt i nedförsbacke. Backen ska inte vara för brant, det räcker med 15-20 grader och det ska inte heller gå fort. Det viktiga är att hästen skrittar rakt fram och vinklar in bäckenet under sig.
» Variera vilken sida du leder på – för att påverka den svagare sidan och få hästen att rakrikta sig.

Även ryggningar stärker upp knäna.
– Här är det dock viktigt att ryggningen inte används som bestraffning utan hästen ska rygga rakt bakåt utan motstånd med sänkt hals och framåtbjudning. Precis som allt annat har dom olika lätt eller svårt för att backa och behöver tränas.

– Att galoppera rakt fram i rask takt med lite lång tygel, är det absolut mest stärkande man kan göra för sin häst, berättar Lollo.

Fler tips från Lollo
Artikeln i sin helhet med fler konkreta tips publicerades i utgåva 5, 2015.
Utgåvan finns att köpa i pappersform (69 kr, fraktfritt) här i Butiken »

Text » Karin Moberg Granström Foto » Tobias Granström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *