Få inspiration för hemmaträningen

Att hoppa själv hemma kan kännas lite jobbigt av flera skäl. Utöver att det kan ta emot att bära fram stöd och bommar, dåligt med hopptider i ridhuset, knepigt att hoppa av om man måste höja eller sänka, ändra avstånd eller plocka upp en bom som fallit är det ibland även svårt att veta vad man ska bygga fram. Och kanske gnager det en oro för hur man på egen hand ska lösa situationen om hästen börjar krångla.

Inför Equipage nr 2015 träffade vi Helena Schiller, C-tränare i hoppning och mental rådgivare, och tävlingsryttaren Jannica Fernström. I utgåvan ger dom oss sina tips om vad du kan tänka på för att lyckas med hemmahoppningen samt ger förslag på övningar som motiverar dig att träna hemma mellan hoppträningarna. Du få även handfasta tips på hur du tränar avstånd, hur du lär hästen att vänta, hur du lär den att hoppa bra samt hur du bygger styrka och kondition med olika övningar.

Här får du Jannicas tips på hur du renodlar skänkeln.

Material: sex stöd eller sockerbitar och nio bommar (alt. 10 stöd och 13 bommar)
Räcken med galoppbommar på serpentin båge är en perfekt övning för att se hur väl din häst tar din innerskänkel. Var noga med att hamna på mitten varje gång.
Var tydlig med att visa hästen vart ni ska i landningen utan att störa hästens balans.
Dessa räcken behöver inte vara särskilt höga, du kan t o m använda sockerbitar.
Vill du göra övningen mer banaktig kan du lägga till två oxrar eller stigsprång på båda långsidorna och passa på att träna din avståndsbedömning. Det blir då en liten bana med åtta språng fördelat jämnt åt båda håll. Du kan även hoppa den två gånger i rad.
Tänk på att hästen ska vara avslappnad och i balans i vändningarna.

För hela artikeln – beställ nr 2 2015 här »
Text » Katarina Willers

Tipsa en vänShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *